2

GUNAKAN BLOG UNTUK KEBAIKAN SEMUA

p/s: copy from Berita Harian, apa pandangan anda semua pula?

DEWASA ini istilah 'blogging' sudah tidak asing lagi kepada kebanyakan kita.

Kegiatan blogging ini diamalkan pelbagai lapisan masyarakat termasuk pelajar, guru, pekerja, peniaga, duda, janda, pesara dan sebagainya.

Blog, atau lebih tepat dipanggil 'diari maya', merupakan wadah yang kian digemari memandangkan ia percuma dan membolehkan penulisnya mencatat setiap kisah hidup harian, cetusan rasa sehinggalah kepada mempromosi produk/khidmat masing-masing.

Demi menarik seramai mungkin pengunjung ke laman blog seseorang, ada pula yang sanggup merakam aksi-aksi tidak bermoral untuk tontonan ramai.

Dalam perihal blog ini, rata-rata saya dapati ada dua golongan penulis.

Golongan pertama adalah mereka yang sering mencatat setiap gerak-geri kehidupan harian termasuk perihal dan rahsia rumah tangga lantas terbongkarlah segala-galanya bak 'buka pekung didada'.

Mungkin dek kedaifan dan sikap 'goblok' seseorang itu, tanpa disedari perbuatan sebegini boleh menjatuhkan maruah dan harga diri sendiri pada mata ribuan pengunjung Internet.

Golongan kedua pula menggunakan ruang dan kesempatan ini demi meluahkan pandangan, menganalisis atau mengajak orang ramai membincangkan sesuatu isu yang masih membelenggu masyarakat kita.

Langkah sebegini diharapkan dapat mendidik masyarakat kita supaya mencari huraian demi kebaikan bersama.

Rumusnya, golongan kedua ini menggunakan blog sebagai alat untuk membantu membangunkan imej bangsa sendiri.

Saya berharap lebih ramai yang menggunakan blog demi kebaikan diri sendiri dan orang ramai, bukan menjatuhkan maruah orang lain atau diri sendiri.


~ copy kat blog ma supaya sentiasa beringt:)



2 yg comments:

Maharani said...

goblok kah tom ni? uh... tp best apa baca kisah hidup org.

m@ said...

hehe TOM..tulah bace je boleh.:)

Related Posts with Thumbnails
Back to Top